چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین- مریم دری‌منش: سیلوا خوشبخت است: ملی‌پوش اسپانیا به چیزهایی رسیده که اغلب فوتبالیست‌ها فقط خواب آن را می‌بینند: او یکی از معتبرترین جام‌های فوتبال جهان را برده و در فینال یک گل هم زده است.

d.silva

اما این همه ماجرا نیست. قبل از جام ملت‌های 2012 اروپا وی با تیم ملی اسپانیا در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی هم به قهرمانی رسید و در سطح باشگاهی امسال با منچستر سیتی قهرمان لیگ برتر انگلیس شد. دنیا اکنون به کام این هافبک متولد جزایر قناری است.

درست پس از پیروزی چهار بر صفر اسپانیا بر ایتالیا، سایت فیفا در ورزشگاه کی‌یف اوکراین با وی مصاحبه کرد که در زیر آن را می‌خوانیم:

  • داوید، اینجا چیزی کاملا منحصر به فرد را تجربه کردید. قهرمان اروپا شدید و یک گل هم در فینال زدید. بهتر از این نمی‌شد، مگه نه؟

بله، واقعا بهتر از این نمی‌شود! من شانس این را داشتم که گل اول را بزنم. این گل راه ما را هموار کرد و شانس‌های بیشتری برایمان مهیا کرد. ما می‌دانستیم که زدن گل اول خیلی سرنوشت‌ساز می‌باشد. در این مورد قبل از بازی صحبت کرده بودیم. به همین خاطر از همان ابتدای بازی تا جای ممکن تهاجمی بازی کردیم و خوشبختانه موفق هم بودیم.

  • شما احتمالا کوتاه‌قدترین بازیکن تیم ملی اسپانیا هستید و یک گل با سر به ثمر رساندید...

نه، نه، نه، من کوتاه‌قدترین نیستم! به خصوص الان که اصلا [با خنده]. اما حقیقت این است که من در بهترین زمان در بهترین مکان بودم. می‌دیدم که جریان بازی چگونه است و فکر کردم که باید منتظر پاس سسک [فابرگاس] باشم. و همانطور هم شد. همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد، ولی همانطور بود که تصورش را کرده بودم.

  • به علاوه یک پیروزی قاطع برای اسپانیا بود...

بله، کاملا. یه طور معمول بازی‌های فینال خیلی سخت هستند و اغلب با یک یا دو گل تمام می‌شوند. ما می‌دانستیم که ساده نیست در چنین دیداری با چنین نتیجه‌ای به برتری برسیم. من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که ما این‌قدر راضی هستیم هم همین باشد. ما واقعا مزد زحماتمان را گرفتیم و در فوتبال اغلب چنین اتفاقی نمی‌افتد.

  • برای شما بازی در مقابل تیمی کاملا تهاجمی مانند ایتالیا ساده‌تر از بازی در برابر حریفی است که کاملا دفاعی بازی می‌کند؟

بله،‌ به هر حال این موضوع کار ما را آسان‌تر کرد. اگر در برابر یک تیم دفاعی‌تر بازی کنیم، باید خیلی بیشتر کار کنیم،‌ چرا که باید صبور باشیم و بدانیم که فقط با زحمت زیاد می‌توانیم به گل برسیم. در بازی فینال می‌دانستیم که ایتالیا هجومی بازی خواهد کرد. نه فقط به خاطر این که این سبک بازی آنهاست، بلکه همچنین به این دلیل که در یک بازی فینال نمی‌توان خیلی محتاطانه عمل کرد. باید برای پیروزی بازی کرد. این برای ما روشن بود.

  • آیا این که شما در این تورنمنت یک بار دیگر با ایتالیا روبرو شده بودید، نقش مهمی داشت؟ در مقایسه با بازی اول چه چیزی تغییر کرده بود؟

آن دیدار بازی اول مرحله گروهی بود و در این مرحله تیم‌ها کمی محتاط‌تر بازی می‌کنند. من فکر می‌کنم در آن دیدار ایتالیایی‌ها کمی فشرده‌تر بازی کردند. به علاوه برای ما مکان یک عامل کاملا مهم است. در فینال، جریان بازی سریع‌تر بود و چمن‌ها را هم کوتاه‌تر کرده بودند. برای سبک بازی ما این مسئله‌ای اساسی است و خیلی به ما کمک می‌کند.

  • اسپانیا در فینال به نسبت بازی‌های قبلی مالکیت کمتری بر توپ داشت. در نیمه اول حتی ایتالیا در این مورد برتری داشت! این کار برنامه‌ریزی شده بود؟

نه، اصلا. در جریان بازی اینطوری پیش آمد. این بیشتر بدین خاطر بود بود که ما یک گل جلو بودیم و آنها سعی در جبران گل داشتند. من تصور می‌کنم که ما خیلی زود متوجه شدیم که می‌توانیم از روی ضدحمله به گل برسیم. در آخر هم همین سبب بازی بی‌نقص ما شد،‌ ولی بیش از هرچیز روند بازی باعث آن شد و واقعا برای آن برنامه‌ریزی نکرده بودیم.

داوید سیلوا

  • این تیم سه عنوان پیاپی به دست آورده است و با این کار در تاریخ جاودانه شده است. چطور می‌شود انگیزه این تیم را حفظ کرد؟

ولع پیروزی هرگز از بین نمی‌رود. احساس یک چنین پیروزی‌ای واقعا غیرقابل قیاس با چیزهای دیگر است. به همین خاطر انسان با این دید وارد تورنمنت می‌شود که دوباره این احساس را تجربه کند. و به علاوه در زمینه شخصی، بازیکن برای حفظ پستش می‌جنگد. در اسپانیا به نظر می‌رسد هر نسل بازیکن، بهتر از نسل قبلش است. اگر بازیکن مواظب نباشد، بازیکن دیگری جایش را پر می‌کند. باید همیشه بهترین بازی‌اش را انجام دهد و این سبب می‌شود که به بهترین نتایج برسد.

  • تیم اسپانیا بعد از جام چکار می‌کند؟

الان جشن می‌گیریم. اول با هواداران که همیشه پشت ما ایستاده‌اند. طبیعتا در اسپانیا،‌ ولی همچنین اینجا در اوکراین و لهستان، که در هر بازی واقعا مورد تشویق قرار گرفتیم و این خیلی موثر بود. و بعد استراحت می‌کنیم و وقتمان را با خانواده‌مان که الان منتظرمان هستند، سپری می‌کنیم.

  • عجب فصلی! و حتما بعد هم به انگلیس می‌روید تا با منچستر سیتی از عنوان قهرمانی‌تان در لیگ برتر دفاع کنید...

بله،‌ البته،‌ من انگیزه‌ای دوبرابر دارم. فصل آینده بسیار سخت خواهد بود،‌ چون باید با تیم‌هایی چون منچستر یونایتد، چلسی و آرسنال دست و پنجه نرم کنیم که عادت به جنگیدن دارند و به خصوص اصلا خوششان نیامده که ما قهرمان لیگ شدیم. بعد هم که لیگ قهرمانان اروپا را در پیش داریم، یک انگیزه مضاعف. ما امیدواریم حداقل بتوانیم یک با دو عنوان به دست آوریم، ‌درست مانند سال قبل.

  • در آخر یک سوال دیگر که به تجربیات شما در انگلیس مربوط می‌شود. نظرتان در مورد تیم ملی انگلیس چیست؟ چرا آنها نمی‌توانند در تورنمنت‌های بزرگ به موفقیت برسند؟

انگلیس یک تیم عالی دارد،‌ ولی خیلی شانس ندارد. آنها بازیکنان بسیار سطح بالایی در اختیار دارند که حتما عنوانی کسب خواهند کرد. این به زمان برمی‌گردد، ولی من مطمئنم که انگلیسی‌ها در بین بهترین‌ها می‌مانند و برای قهرمانی مبارزه خواهند کرد.

کد خبر 177097
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز